„VELIKO JE SAD VESELJE – hrvatske uskrsne pučke popijevke“ prvi je uskrsni album Ansambla LADO u povijesti ove institucije dugoj više od 74 godine. Dobitnik je nagrade Porin za najbolji album folklorne glazbe, a donosi 11 odabranih uskrsnih pjesama iz različitih hrvatskih krajeva – Istre, Like, Banovine, Turopolja, Slavonije i Baranje te Dalmacije i Konavala. Radi se o 34. albumu Ansambla LADO koji je objavljen pred Uskrs 2021. godine, a na kojem je ansambl surađivao s dirigentima Draženom Kurilovčanom i Joškom Ćaletom.
Ansambl narodnih plesova i pjesama Hrvatske LADO nacionalni je profesionalni folklorni ansambl osnovan 1949. godine, sa zadaćom i ciljem istraživanja, prikupljanja, umjetničke obrade i scenskog prikazivanja najljepših primjera bogate hrvatske glazbene i plesne tradicije. Njegovi vrhunski plesači, njih 38, koji su istodobno i izvanredni pjevači, s lakoćom se transformiraju iz plesnoga ansambla u reprezentativan folklorni zbor, a 14 odličnih glazbenika svira na osamdesetak tradicijskih i klasičnih instrumenata.
LADO je arhaična slavenska riječ, često korištena kao pripjev u starim obrednim pjesmama sjeverozapadne Hrvatske, a sinonim je za riječi dobar, drag, mio.
U svom radu okuplja najpoznatije hrvatske etnokoreologe i koreografe, etnomuzikologe, glazbene aranžere i folkloriste, ali i skladatelje i dirigente nadahnute pučkim glazbenim stvaralaštvom. Sve to rezultiralo je impozantnim koreografskim i glazbenim repertoarom s više od stotinu različitih koreografija i nekoliko stotina vokalnih, instrumentalnih i vokalno-instrumentalnih brojeva. Svojim repertoarom predstavlja hrvatsku baštinu nastalu na raskrižju kultura, obogaćenu mediteranskim, balkanskim, panonskim i alpskim utjecajima.
Ansambl posjeduje i jedinstvenu kolekciju izvornih narodnih nošnji iznimne vrijednosti i ljepote, pa je svaki njihov koncert, uz pjesmu i ples, ujedno i svojevrsna revija izvornoga hrvatskog tradicijskog ruha. Sve to, uz prezentaciju čudesnoga bogatstva i raznolikosti folklornoga izraza s tako maloga prostora kao što je Hrvatska, čini LADO jedinstvenim u svijetu. Koncerti Ansambla LADO diljem svijeta nailaze na nepodijeljeno oduševljenje publike, ali i stručne kritike koja ga redovito svrstava uz bok najboljih svjetskih folklornih skupina.
Godine 1990. LADO pokreće projekt pod nazivom „Crkvena godina u hrvatskom pučkom kazivanju“ te tako započinje sustavno istraživanje hrvatske pučke sakralne glazbe, tog iznimnog spoja crkvenog i tradicijskog glazbenog izričaja. Bogatstvo i raznolikost hrvatskog crkvenog pučkog pjevanja, kao i njegovo postupno osiromašenje i nestajanje pod utjecajem suvremenih kretanja u crkvenoj glazbi, ukazalo je na potrebu njegovog očuvanja i reinterpretiranja te usmjerilo LADO u istraživanje i ovog segmenta hrvatske tradicijske kulture.
Prvotno su prikupljane i obrađivane pjesme božićnoga razdoblja, a s vremenom repertoar se proširivao, kako u smislu pojedinih razdoblja u crkvenoj godini, tako i u pogledu regionalne rasprostranjenosti popijevki. Rezultat tridesetogodišnjeg sustavnog rada je respektabilan repertoar s brojnim obradama božićnih i korizmenih pučkih napjeva i autorskih glazbenih djela inspiriranih crkvenim pučkim pjevanjem popraćen brojnim koncertima i nagrađivanim audio izdanjima.
Uz Božić i korizmu, Uskrs i uskrsno vrijeme najvažnije je razdoblje u liturgijskoj godini u kojem je prožimanje svjetovnog i sakralnog ostavilo značajan trag u tradicijskom glazbenom izričaju, crkvenom pučkom pjevanju, ali i običajima i kulturnim praksama hrvatskog sela. Pojedini napjevi sadržani u novom uskrsnom programu Ansambla LADO „Veliko je sad veselje – hrvatske uskrsne pučke popijevke“ imaju vrlo dugu tradiciju. Primjerice, popijevka „Uskarsnut je naš Spasitelj“ zapisana je još u 15. stoljeću u Pjesmarici Bratovštine Svih svetih u Korčuli i svjedoči stoljetnoj hrvatskoj kršćanskoj tradiciji i baštini. Napjev „Uskrsnu Isus doista“, koji teoretičari crkvene glazbe smatraju starohrvatskim koralom, zabilježen je 1757. godine u Cithari octochordi, najopsežnijem zborniku crkvenih napjeva tiskanom u 18. stoljeću na latinskome i hrvatskome jeziku.
Posebno mjesto na ovom albumu zauzimaju napjevi iz Slavonije i Baranje jer se crkveno pučko pjevanje ovih krajeva nalazi na Listi zaštićenih nematerijalnih kulturnih dobara Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske. Na istoj Listi nalazi se i turopoljski govor. Stoga dvije turopoljske popijevke, „Jezuš nam je gore vstal“ i „Na čast Uskrsnuloga“, melodijski i stilski različite, možemo, osim s glazbenog, promatrati i vrednovati i s jezičnog, dijalektološkog aspekta.
Umjetnički voditelj Ansambla LADO i idejni začetnik ovog uskrsnog programa je Krunoslav Šokac.
Osim što je prvi album Ansambla LADO uskrsne tematike, „Veliko je sad veselje – hrvatske uskrsne pučke popijevke“ poseban je iz još jednog razloga. Snimljen je u ožujku pandemijske 2021. godine, te je u njegovoj realizaciji, uz Orkestar, sudjelovao tek manji dio plesača pjevača – zbor od šesnaest umjetnika Ansambla.
LADO ovim programom nastavlja ispunjavati svoju zadaću prikupljanja, obrađivanja i scenskog prikazivanja najljepših primjera hrvatske glazbene baštine.
PROGRAM
1. ISUS USTA SKAVNI (Baranja)
Glazbena obrada: Marko First
2. O, MARIJO BUDI ZDRAVO (Lanišće, Istra)
Glazbena obrada: Joško Ćaleta, zapis: Joško Ćaleta
3. VESELI SE, O MARIJO (Slunj, Krodun)
Glazbena obrada: Alan Kanski
4. JEZUŠ NAM JE GORE VSTAL (Turopolje)
Glazbena obrada: Dražen Kurilovčan
5. VESELI SE, O MARIJO (Petrinja)
Glazbena obrada: Joško Ćaleta, zapis: Vladimir Stahuljak
6. USKRSU ISUS DOISTA (Brezovica, Slavonija)
Glazbena obrada: Duško Topić, zapis: Miroslava Hadžihuseinović Valašek
7. USKRSNUT JE NAŠ SPASITELJ (Korčula)
Glazbena obrada: Krešimir Magdić, zapis: Krešimir Magdić
8. KRALJICE NEBA, RADUJ SE (Kuterevo, Lika)
Glazbena obrada: Joško Ćaleta, zapis: Joško Ćaleta
9. ISKURST JE USKRSNUO (Strizivojna, Slavonija)
Glazbena obrada: Duško Topić
10. USKRSNUO JE SPASITELJ (Baranja)
Glazbena obrada: Joško Ćaleta
11. VELIKO JE SAD VESELJE (Baranja)
Glazbena obrada: Alan Kanski
12. SVETILIŠTU VAZMENOME (Čilipi)
Glazbena obrada: Krešimir Magdić, zapis: Krešimir Magdić
14. NA ČAST USKRSNULOGA (Turopolje)
Glazbena obrada: Dražen Kurilovčan
15. SVETOJ ŽRTVI USKRSNICI (Vid, Dolina Neretve)
Glazbena obrada: Joško Ćaleta
16. DIKA BOGU (iz liturgijske kantate „Telo Kristuševo“)
Glazba: Tomislav Uhlik
Umjetnici Ansambla LADO
Plesači i pjevači
Dijana Banek, Zrinka Bogat-Malus, Magdalena Cvitan, Ana Drobina, Jana Franić, Nataša Gluić, Tamara Horvat, Anita Huđek, Tea Jančinec, Doroteja Juratović, Klara Kašnar, Mateja Kovačević Kos, Irena Matica, Petra Matutinović, Ina Milačić, Kristina Opačić Vrućina, Iva Piler, Ivana Prokop, Maja Putak, Iva Sekula, Sandra Sekula, Tea Stanišak, Helena Štrbac, Pavo Begovac, Matej Gluščić, Boris Harfman, Igor Horvat, Fin Hrvaćanin, Bojan Kavedžija, Antun Leinveber, Filip Lončarić, Nenad Malić, Filip Martinić, Dejan Pilatuš, Dubravko Radić, Goran Sekula, Alen Šušković, Goran Vašarević, Lovro Vešliga, Dražen Zovko
Glazbenici
Saša Dostičić, Marko First, Branimir Grđan, Mario Hajsok, Goran Hlebec, Mladen Kosovec, Željko Kravarščan, Josip Križanić, Željko Lukačin, Dalibor Paurić, Branimir Ranogajec, Mladen Trčak, Stjepan Večković
Ravnateljica
Ileana Jurin Bakotić
Umjetnički voditelj
Krunoslav Šokac
Dirigent – glazbeni voditelj
Jurica Petar Petrač
Voditelj orkestra
Alan Kanski
Plesni voditelji – solisti
Vlatka Hlišć, Željko Kveštak
Međunarodni odnosi
Ina Kostelac
Organizacija događaja u Hrvatskoj
Nikola Obad
Odnosi s javnošću i marketing
Vjekoslav Šago
Voditelj tehnike
Tomislav Štrok
Tehničar – ton majstor
Matija Auker
Voditeljica fundusa i radionice nošnji
Jasna Dročić
Garderobijerka – krojačica
Miljenka Lenđel
Fotografije
Petra Slobodnjak